Veilig leren lezen

'Op school lukt het niet zo met vlot leren lezen. De juf heeft gevraagd om thuis met mijn kind te lezen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat deze thuisoefeningen plezierig blijven verlopen?’   

 

Frustraties vermijden

  • Zorg ervoor dat samen lezen geen opgave wordt. Doe het iedere dag op een vast tijdstip en niet meer dan een kwartiertje per keer. Zo weet uw kind precies waar het aan toe is.
  • Probeer gevoelens van onmacht te vermijden. Nadrukkelijk wijzen op fouten en aansporingen om beter je best te doen werken vaak averechts. Liever helpen, als het niet meteen lukt, dan uw kind laten ploeteren om er zelf achter te komen wat er staat.
  • Houd contact met de juf of meester. Vraag om oefenstof die al behandeld is, zodat uw kind herhaalt wat op school al is aangeboden. Dat bevordert het gevoel bij uw kind dat u samenwerkt met school aan het beter leren lezen.
  •  

‘Voor-koor-zelf’

En goede manier om te helpen is volgens een vast, herkenbaar schema. ‘Voor-koor-zelf’ is een beproefde manier die op veel scholen wordt toegepast.    

 

Voor

Lees dat wat geoefend moet worden eerst voor. Doe dat niet te vlug en niet te langzaam. Zeg tegen uw kind dat het mee moet kijken naar de woorden of het stukje tekst, terwijl u voorleest.    

 

Koor

Ga vervolgens samen hardop lezen. Niet te veel ineens, niet meer dan 12 woorden of 4 zinnetjes. Richt u met het tempo naar uw kind, maar ga niet té langzaam. ‘Duw’ uw kind een beetje, door een fractie sneller te lezen dan het zelf doet. Merkt u dat het nog erg moeizaam gaat, lees dan nog een paar keer samen hardop dezelfde woorden of zinnen, totdat u merkt dat het beter gaat.    

 

Zelf

Laat uw kind nu zelf de woorden of zinnen hardop lezen. Prijs het als het goed gaat. Laat uw kind niet te lang zelf proberen als het er niet uit komt. Vermijd uitdrukkingen als: ‘Dat staat er niet, kijk eens goed!’ Beter is het om het woord waarover uw kind struikelt, rustig vóór te zeggen en het meteen daarna zelf te laten lezen: ‘Er staat .... Nu jij’. Blijft het erg moeizaam gaan, lees dan eerst nog een keer alle woorden of zinnen samen hardop, voordat uw kind weer zelf gaat lezen. Sluit af met de vraag welke woorden of zinnen uw kind zou kiezen om nog eens te lezen. Grote kans dat die goed gelezen worden. U eindigt dan met een positief gevoel.    

 

Voorlezen

Een fijne afsluiting van de hele oefensessie is een stukje voorlezen. Laat uw kind een voorleesboek uitkiezen en spreek een vast aantal bladzijden af om per keer voor te lezen. Vergeet niet om over het verhaal te praten met uw kind. Niet om te controleren of het wel geluisterd heeft, maar om stil te staan bij wat naar aanleiding van het verhaal in het hoofd van uw kind is opgekomen. Stel daarbij vragen als:

  • ‘Zou jij zoiets mee willen maken?’
  • ‘Wie vind je het leukst/liefst/onaardigst in het verhaal?’
  • ‘Wie zou een vriend/vriendin van jou kunnen zijn?’

Dergelijke vragen doen een beroep op leesbeleving en zullen uw kind wellicht stimuleren om zelf verhalen te willen lezen. En dat is belangrijk, immers, kinderen die veel lezen in boeken en ander leesmateriaal dat ze zelf gekozen hebben, gaan ook beter lezen. Zo snijdt het mes aan twee kanten: je beleeft er plezier aan en je leesvaardigheid groeit.

U kunt dit artikel ook lezen in PDF-formaat.